Catalogus- en databasepublicatie

Hoe kan de multichannel-publicatie op een coherente manier binnen het budget worden aangepakt ?

Een oplossing ligt zeker in de "single source" publishing aanpak, d.w.z. dat alle gepubliceerde informatie uit één gecentraliseerde bron komt. Zo zal de communicatie van het productaanbod via het web, op papier of in elektronische bestanden worden gecoördineerd en zullen er minder middelen nodig zijn.

Het publiceren op het internet vereist het gebruik van een database. Niemand betwist dit. Dezelfde database kan worden gebruikt voor de opmaak van papieren catalogi, brochures, aanbiedingen, producten, enz.

Met "database publishing" software wordt de link gelegd tussen de database en desktop publishing.

Een bijkomend voordeel van database publishing is het gebruik van "templates". Niet alleen de gegevens moeten niet meer gecodeerd worden, ook de opmaak kan geautomatiseerd worden. Afhankelijk van het doelpubliek kunnen de documenten ofwel automatisch (zoals vele catalogi of B2B) ofwel semi-automatisch (zoals catalogi voor het grote publiek B2C ) worden geformatteerd.

Wanneer de opmaak automatisch is, kan de publicatie op verzoek op elke specifieke vraag ingaan.


De belangrijkste voordelen van het publiceren van databases zijn :
  • Kostenbesparing :
    Het regelmatig publiceren van een catalogus kan in enkele uren worden verkregen, zelfs als het productassortiment volledig is herzien.
  • Tijd om op de markt te komen :
    Het is mogelijk om de gegevens (productbeschrijvingen, prijzen, foto's enz...) tot op het laatste moment aan te passen. Het uiteindelijke document zal echt "up to date" zijn.
  • Consistentie van de gegevens :
    De gegevens van het document zijn 100% hetzelfde als die van de database. Dit heeft als gevolg dat men minder energie moet besteden aan lange en saaie taken zoals gegevensvergelijking tussen de catalogus en het ERP-systeem. Dit geeft ook een gevoel van kwaliteit aan de lezers die niet begrijpen dat een prijslijst tegenwoordig nog steeds handmatig wordt opgemaakt.
  • Consistentie van de opmaak :
    Het is gemakkelijk om een duidelijke sleutel tot het lezen te bieden met dynamische sjablonen. Lezers geven de voorkeur aan uw document omdat ze de informatie die voor hen van belang is gemakkelijker vinden.
  • Maatwerk :
    Naast de catalogus of prijs is het mogelijk om in een paar minuten of een aangepaste themadeelcatalogus te produceren om een dergelijke aanbieding of uitgave tussen twee catalogi compleet te maken. Op deze manier bent u altijd klaar om de bal te pakken en kan uw selectie snel veranderen terwijl u uw klanten volledig op de hoogte houdt.
  • Efficiënte productie van meertalige catalogi :
    Voeg eenvoudigweg vertalingen, lokale prijzen en de respectievelijke sets in de database in om in enkele ogenblikken de verschillende versies van hetzelfde document te kunnen genereren.